Lipodemia

Zaniedbany czy chory? - pozory często mylą

Jak często idąc ulicą lub jadąc komunikacją miejską zdarza Ci się zacząć oceniać czyjś wygląd? 🧐 Zwłaszcza latem kiedy każdy próbuje się schłodzić i coraz mniej na siebie zakładamy. Jak często zdarza się, że widząc osobę z mocno napuchniętymi, dużymi nogami do głowy wpada Ci myśl „ten/ta to się zaniedbał/a? jak można się doprowadzić do takiego stanu?” 🤦

Czy kiedykolwiek przyszło Ci do głowy, że dla tych osób, Twój tok myślenia może być krzywdzący? 😟

Wiele osób zmaga się z różnymi chorobami metabolicznymi, których konsekwencją jest taki a nie inny wygląd, między innymi nóg.🦵

Dziś chciałabym pochylić się nad tematem lipodemii, która dotyka najczęściej kobiet. Wciąż nie znana jest przyczyna powstania tej choroby. Do tej pory ustalono, że może ona mieć podłoże genetyczne oraz być związana z zaburzeniami gospodarki hormonalnej, jednak prowadzone leczenie jest skierowane wyłącznie na objawy i nie przynosi stałych efektów.
Lipodemia charakteryzuje się obrzękiem tłuszczowym zlokalizowanym głównie w obrębie kończyn dolnych, przez co sylwetka osoby chorej jest nieproporcjonalna. Zupełnie inaczej niż u osób zmagających się z otyłością, u chorych na lipodemię ani dieta, ani aktywność fizyczna nie mają wpływu na wystąpienie zbyt dużej ilości tkanki tłuszczowej w orębie nóg.
Co w takim razie może zrobić osoba, która podejrzewa u siebie lipodemię?🤔

Po pierwsze znaleźć dobrego lekarza ‼️ diagnostę, który wykona odpowiednie badania i zaproponuje leczenie. 👩‍⚕️

Zwykle w takich przypadkach jedyną opcją aby znacznie zmniejszyć obrzęk tłuszczowy jest wykonanie liposukcji, jednak trzeba pamiętać, że zabieg ten po jakimś czasie będzie trzeba powtórzyć. 🤷

Dodatkowo aby wspomóc przepływ limfatyczny i żylny, warto zainwestować w:
🔹dobrej jakości bieliznę uciskową
🔹urządzenie do presoterapii
🔹systematyczne wizyty na drenażu limfatycznym